اشاره :

 با روی کارآمدن دولت یازدهم و انتخاب محمد جواد ظریف به وزارت امور خارجه  امیدهای تازه ای برای بهبود موقعیت ایران در سطح بین الملل ایجاد شد . نگاهی به سوابق دکتر ظریف حاکی از وجود نوعی نگاه خاص در مذاکره است که موجب میشود با رویکردی ویژه افراد مذاکره کننده به یکدیگر از نظر شخصی  نزدیک شده و از این ابزار برای پیشبرد مذاکرات به نحوی موثر تر بهره بگیرند.استفاده از زبان بدن میتواند ما را در مقاصدمان یاری کند و دکتر ظریف به شیوه ای حرفه ای از این ابزار بهره می برد .نوشته حاضر سعی دارد تا درس هایی از  روش دکتر ظریف را  بررسی کند.

 محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف

1-  دکتر ظریف عزم و اراده خود را نشان میدهد

دکتر ظریف در مواردی که نیاز است تا قاطعیت را نشان دهد از روش دستان گره کرده در هم و یا از روش دست به سینه ایستادن  استفاده میکند  .ممکن است افراد از شهرت و ثروت ماسک برخوردار نباشند، اما می‌توانند از این وضعیت بدنی برای نشان دادن قدرت خود استفاده کنند. اغلب کارآفرینان در مراحل شروع کارشان از قدرت و شهرت کافی برخوردار نیستند تا بتوانند در مذاکرات از آن بهره ببرند اما بر اساس نظر روانشناسان  «وقتی تظاهر می‌کنید که قدرتمند هستید، واقعا حس قدرتمند بودن به خودتان دست می‌دهد.» برای اینکه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، این حرکت را دقایقی قبل از تجربه یک موقعیت بسیار پراسترس در خلوت تمرین کنید.

دستان گره شده و یا دست به سینه

دستان گره شده و یا دست به سینه

2- ارائه تصویر مثبت

ایجاد ارتباط چشمی در طی مکالمه یکی از شیوه های دکتر ظریف است . این نشان می‌دهد او کاملا به بحث علاقه‌مند است. البته دکتر ظریف فواصل بین نگاهها و زمان آنها را رعایت میکند تا در  بیش از حد خیره نشود، و حس  تهاجم یا مرموز بودن را تداعی نکند. در کنار همه اینها شاید بارزترین خصوصیت چهره دکتر ظریف لبخند دائمی است .لبخند زدن را فراموش نکنیدتحقیقات نشان میدهدکه لبخند زدن مسری است. این کار نه تنها در کاهش استرس به شما کمک می‌کند، بلکه به دیگران هم آرامش می‌دهد.

برقرار کردن ارتباط چشمی مناسب

برقرار کردن ارتباط چشمی مناسب

استفاده از لبخند و سرایت آن به همراهان

استفاده از لبخند و سرایت آن به همراهان

3- نشان دادن همراهی و موافقت

تقلید از زبان بدن فرد مقابل در حین مکالمه، کاری است که دکتر ظریف در مواقع لزوم از آن به خوبی استفاده میکند و معمولا نشان‌دهنده این است که با آن فرد موافق است. جالب است بدانید که  این وضعیت به شما کمک می‌کند بفهمید طرف مقابل به چه چیزی فکر می‌کند. دکتر ظریف در تنظیم متن های خود نیز سعی میکند از ادبیات متناسب و شبیه با طرف مقابل بهره ببرد این کمک میکند که حس همراهی را در طرف مقابل ایجاد نماید .

الگو برداری از وضعیت بدن جهت پاها و نوع قرار دادن دست ها

الگو برداری از وضعیت بدن جهت پاها و نوع قرار دادن دست ها

4-  حفظ آرامش

دکتر ظریف در مواقعی که با طرف مقابل در حالت بسیار رسمی قرار ندارد در اغلب موارد نشستن ساده و راحتی دارد و پاهایش را روی هم  نمی اندازد. در حقیقت روی هم نینداختن پاها روش آسانی برای به‌کارگیری یک لحن آرام است.  در این تصویر به نظر می‌رسد او در خانه‌اش نشسته است. به علاوه، راحت نشستن و روی هم نینداختن پا، درست مثل پایین انداختن دست‌ها باعث می‌شود مودب‌تر و بامحبت‌تر به نظر برسید. البته ظریف خنده را نیز اضافه میکند .

ظریف بسیار راحت است مثل اینکه روی کاناپه منزلش در حال استراحت است

ظریف بسیار راحت است مثل اینکه روی کاناپه منزلش در حال استراحت است

5- شنونده خوبی باشید

گوش دادن هنری است که بسیار به نزدیک شدن شما به طرف مقابل کمک میکند و از دل صحبت های او میتوانید به نکات ارزشمندی پی ببرید . علاوه بر عمل گوش دادن زبان بدن شما هم باید این موضوع که شما شنونده فعالی هستید را به طرف مقابل القا کند تا او را در نزدیک شدن به شما و اهدافتان یاری کند .در این تصویر جابز نشان داده که وقتی به دیگران گوش می‌کنید، دست‌های شما باید در کنارتان باشد و نباید به حالت دست به سینه باشید. این یعنی به چیزهایی که گفته می‌شود خوب گوش می‌دهید.

ظریف خوب گوش میکند دستان در نزدیک بدن این حس را به گوینده منتقل میکند

ظریف خوب گوش میکند دستان در نزدیک بدن این حس را به گوینده منتقل میکند

6- شفافیت و صداقت

استفاده از دستان شما یکی  از ابزار های مهم برای نشان دادن شفافیت است . دکتر ظریف از این ابزار در مذاکرات و ملاقات های خود مخصوصا با اصحاب رسانه به خوبی بهره میبرد . استفاده از دست‌ها هنگام صحبت کردن اگر به شیوه‌ای انجام شود که حواس‌پرتی ایجاد نکند؛ یا به عبارت دیگر، به‌صورت استراتژیک برای تاکید بر کلمات و عبارت‌های خاصی استفاده شود، مزیت‌ دوگانه دارد. اول اینکه اعتبار شما را نزد شنونده افزایش می‌دهد. دوم، تحقیقات نشان داده صحبت کردن با کمک دست‌ها کمک می‌کند شفاف‌تر فکر کنید.

دستان باز به شما در نشان دادن شفافیت کمک میکند

دستان باز به شما در نشان دادن شفافیت کمک میکند

به قلم محسن مولایی نسب از سایت  http://www.paresh.org