اشاره :

نام  قاسم سلیمانی  را به احتمال زیاد از رسانه های مختلف شنیده اید . فردی که با فرماندهی مدبرانه و حرفه ای خود موفقیت های زیادی کسب کرده تا جایی که به عنوان موثر ترین شخص در پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران در منطقه خاورمیانه شناخته میشود و آمریکا اورا به عنوان یکی از موفق ترین فرماندهان  جهان برمیشمرد.روزنامه انگلیسی گاردین در مورد قاسم سلیمانی می‌نویسد: «حتی کسانی که سلیمانی را دوست ندارند، او را فردی با هوش می‌دانند. بسیاری از مقامات امریکا که این چند ساله را صرف متوقف کردن سلیمانی کرده‌اند، می‌گویند مایل هستند او را ببینند و معتقدند که مبهوت کارهای او شده‌اند».اما حتما سوال میپرسید که یک فرمانده جنگی برای کارآفرینان چه درس هایی ممکن است داشته باشد .سوال خوبی است و این نوشته هم پاسخ شماست .

سردار قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی

از جنگ تا کسب و کار

یکی از مهمترین خصوصیات سرلشکر سلیمانی و همکارانش این است که ارزش های ویژه ای را خلق میکنند به عنوان مثال دقیقا نقاط حساس و راهبردی را تصرف میکنند و یا در نقطه ای عمل میکنند که از سر و صدای زیاد دشمن میتوان متوجه شد نقطه بسیار حساسی برایش بوده است .

این دقیقا همان نکته ای است که ما برای کسب و کار تازه بنیاد خودمان به  آن نیاز داریم،شناخت دقیق محیط و عمل در جایی که رقیب انتظارش را نداشته و برایش خیلی مهم بوده است ..تیم های استارتاپی به دلیل ماهیتشان مشخص نیست که قرار است دقیقا چه کاری را انجام دهند و اینکه نقشه راهشان چیست و ارزش پیشنهادی شان کدام است را در طی مسیر مشخص میکنند اما یک نکته را نباید فراموش کرد و آن هدف نهایی است که باید از ابتدا مشخص باشد .حاج قاسم و یارانش دقیقا مانند یک تیم استارتاپی عمل میکنند  آنها از ابتدا نمیدانند با چه چیزهایی در صحنه نبرد مواجه میشوند اما با بهره گیری از اطلاعات موثق و تجربه و هماهنگی نیروهای خود را بر روی اهداف ویژه ای متمرکز میکنند.سه نکته اساسی در روش حاج قاسم وجود دارد :

۱-  کلاس درس متحرک

یکی از خصوصیات مهمی که همکاران و همراهان حاج قاسم ازآن یاد میکنند این است که او یک کلاس درس متحرک است .اغلب کسانی که اورا میشناسند روی این نکته تاکید دارند که او با عمل  کردن به اصول کاری و پیش قدم بودن در کار یک کلاس مداوم را برای همکارانش اجرا میکند .تیم های نوبنیاد کسب و کار نیاز دارند تا به طور مدام اطلاعات و آموزه های خود را به صورت عملی  با یکدیگر به اشتراک بگذارند.بنابر این اولین درسی که میتوان از حاج قاسم گرفت این است که اطلاعاتتان را با همکارانتان به میزان و در زمان مناسب به اشتراک بگذارید تا بتوانید از همفکری و هم افزایی آنها برای پیشبرد اهدافتان استفاده کنید .

علاوه بر این به صورت مداوم سعی کنید تا از تجربیات دیگران نیز درس بگیرید اغلب کارآفرینان موفق سعی میکنند تا آموزه های افراد شبیه به خود را فرا بگیرند و با این عمل از شکست ها جلوگیری کنند.روش حاج قاسم نشان میدهد که او ترکیبی از فرماندهان میدانی و بومی را برای اهداف خود بر می گزیند که بیشترین تجربه را در محیط واقعی دارند و با منطقه به خوبی آشنا هستند بنابر این یکی از درس های مهم این است که باید از افراد با تجربه در هر حوزه مشاوره گرفت تا بتوان با موانع و مشکلات محیط به خوبی آشنا شد و از غافلگیر شدن با امور پیش بینی نشده جلوگیری کرد.

۲- تمرکز، تمرکز و باز هم تمرکز

خیلی از افرادی که کسب و کاری را شروع میکنند در ابتدای راه به هر کاری دست میزنند و به عبارتی از هیچ کاری دریغ ندارند این دقیقا همان اتفاقی است که در جنگ سوریه و عراق قبل از ورود حاج قاسم روی داد، باز شدن جبهه های متعدد در میدان نبرد و تقسیم شدن و هدر رفتن منابع و در نهایت پیروزی دشمن .حاج قاسم به محض ورود به هر نبردی تمام جبهه های موازی را متوقف میکند و متمرکز میشود .

وقتی شما در کسب و کار تازه تان جبهه ها ی متعدد باز میکنید با رقبای زیادی مواجه میشوید که باید با توان و امکانات محدود اولیه تان با آنها مقابله کنید و این دقیقا  شروع شکست شماست .اگر از روش فرماندهی سلیمانی پیروی کنید متوجه میشوید که او بر روی جبهه  خاصی متمرکز میشود و از طریق آن و با غلبه بر دشمن موقعیت خود را تثبیت کرده و روحیه همرزمانش را بالا میبرد و در ادامه مسیر به سراغ جبهه های بعدی میرود.دقیقا اتفاقی که در سوریه و عراق رخ داد.

در سوریه ابتدا اهداف اولویت گذاری شد و جبهه ها متمرکز شد و بعد آرام آرام ارتش سوریه با هدایت مستشاران خود توانست تروریست ها  محاصره کرده و شکست دهد . در عراق هم همین اتفاق تکرار شد و پیشروی ها مرحله به مرحله و با  تامل انجام شد و ادامه دارد .

۳- کار کمتر ،نتیجه بیشتر

بسیاری از ما با این تفکر بزرگ شده ایم که برای دستیابی به نتایج بیشتر و موفقیت های گسترده تر لازم است که  ساعت های طولانی و به صورت طاقت فرسا کار کنیم.اتفاقی که در اغلب کسب و کار های نوپا              می افتد.اغلب این افراد تا پاسی از شب مشغول کار هستند و هر وقت آنها را میبینید مشغولند و وقت آزاد کمی برای خانواده و دوستان دارند.

اما رفتار حاج قاسم  نکات جالبی دارد . سردار سلیمانی صبح در مراسم یادواره شهدای مشهد سخنرانی میکند و بعد از ظهر همان روز در تشییع جنازه شهدای گمنام شیراز رویت میشود و همان شب خبر از موفقیت در مرز لبنانش تمام رسانه های دنیا را پر کرده ، اما فردی با جایگاه او چگونه این همه برنامه را با هم اجرامیکند و برای خانواده و دوستانش هم وقت  آزاد دارد ؟اگر بگویید مدیریت زمان میگویم اشتباه میکنید .حاج قاسم زمان را اداره نمیکند بلکه نگاهی خاص به زمان نگاهی که با دید و آموزش های ما متفاوت است . نگاه حاج قاسم به زمان منجر به عمق بخشیدن به آن میشود.

اگر متون مرتبط با او را مطالعه کنید اغلب با این جمله برخورد میکنید که او استراتژیستی حرفه ای و قابل احترام است .روش  حاج قاسم این است که ریتم تند تحولات را کند کرده و با بهره گیری از فکر کردن و شناسایی دقیق محیط خود عمل میکند .

بسیاری از کسب و کارها به این دلیل شکست میخورند که نمیدانند دقیقا در محیط چه روی داده است و فقط میخواهند با کار زیاد و تلاش شبانه روزی موفق شوند اما در این شرایط شما تنها ۲۵ درصد بازدهی دارید یعنی ۴ واحد  کار میکنید تا یک واحد نتیجه معمولی بگیرید .اما اگر به آموزه ها خوب دقت کنید و محیط را بررسی کنید  اولویت ها را میتوانید شناسایی کنید و در نتیجه موفقیتتان بسیار محتمل خواهد بود.در این شرایط ۱ واحد کار میکنید و ۴ واحد نتیجه میگیرد.

حاج قاسم با تکیه بر کار اطلاعاتی دقیق نقاط حساس را شناسایی میکند و بعد از اولویت بندی آنها ۸۰ درصد نیرویش را روی ۲۰ درصد از نقاط ضعف طرف مقابل و اولویت های راهبردی  متمرکز میکند و میداند که ۸۰ درصد موفقیت ها در ۲۰ درصد جبهه ها به دست می آید و با بهره گیری از این اصل موفقیت خود و نیروهایش را تضمین میکند.

در یک کسب و کار هم باید دقیقا این اصل رعایت شود شناخت ۲۰ درصد از فعالیت هایی که ۸۰ درصد از موفقیت و درآمد ها را ایجاد میکند و تمرکز بر روی آنها.با این استراتژی میتوانید با کار کمتر نتایج بیشتر و بهتری بگیرید .

نظر شما چیست؟


به قلم محسن مولایی نسب از سایت  http://www.paresh.org